حقق امنیت زیستی در یزد؛ بازچرخانی پساب و توسعه فضای سبز در دستور کار منابع طبیعی
از مطالبه نماینده مجلس تا اقدام منابع طبیعی؛ گام استوار منابع طبیعی یزد در بازچرخانی پساب و تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه
در شرایط بحران شدید کمآبی، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد با اتکا به مشارکت بیندستگاهی و مدیریت واقعگرایانه، گامهای موثری را برای تأمین آب پایدار و تحقق تکالیف قانون برنامه هفتم توسعه برداشته است.
در همین راستا، برنامههای نهالکاری این اداره کل با حمایت قاطع حاکمیتی از سوی نماینده دکتر محمدصالح جوکار نماینده محترم مردم شریف یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی، همراه شد. دکتر جوکار با درک فوریت خطرتنش آبی کمربند سبز طی نشستهای کارشناسی با دکتر رضا باقری مدیرکل منابع طبیعی استان، و مکاتبهای رسمی، دستور پیگیری و تأمین اعتبار از سازمان مدیریت برنامه ریزی استان برای اجرای خطوط انتقال و پمپاژ پساب به سازمان مدیریت و برنامهریزی استان ابلاغ کرد.
از سوی دیگر و به عنوان یک دستاورد اداری مستقل، پیگیریهای مستمر این اداره کل به ثمر نشست و منابع طبیعی یزد به مرحله عقد تفاهمنامهای راهبردی با اداره کل حفاظت محیط زیست استان رسید تا حق استفاده موقت از ۷ لیتر بر ثانیه پساب تصفیه شده محیط زیست مضاف بر سهم 30 لیتر بر ثانیه تخصیصی به اداره کل منابعطبیعی و آبخیزداری استان، جهت مصارف حیاتی و نهالکاریهای کشت شده به این مجموعه واگذار شود.
این دستاوردها بخشی از سیاست کلان و جدید منابع طبیعی یزد در جلب مشارکت بخش خصوصی و سازمانها در قالب مسئولیتهای اجتماعی است؛ الگوی هوشمندانه است که مشارکت شرکت ها و دستگاه در توسعه فضای سبز استان را فراهم می نماید در این راستا که مالکیت عرصه و نظارت فنی را برای منابع طبیعی حفظ کرده و با جایگزینی پساب به جای آب شرب، جان تازهای به این سدهای طبیعی در برابر گسترش ریزگردها میبخشد. اداره کل منابع طبیعی یزد با همافزایی میاندستگاهی و جلب حمایتهای مراجع قانونگذاری نشان داد که میتوان با مدیریت واقعگرایانه و بهرهگیری از ظرفیت بازچرخانی آب، امنیت زیستی پایدار را برای مردم شریف استان یزد به ارمغان آورد.



نظر شما :